sarrahh96

Alla inlägg den 20 januari 2012

Av Sara - 20 januari 2012 23:01

Heej bloggen!!

Hade tänkt att gå och lägga mig men jag vene om jag ska.. Måste nog upp tidigt imorn, önska mig lycka till på omprovet som skall göras imorn. Är faktiskt besviken på mig själv att jag int klarde de!!


KRAM SARA

Av Sara - 20 januari 2012 20:20

NeverEnding Story

Boken återspeglar i hög grad mänskligheten och konsekvenserna av envars drömmar och önskningar. Huvudpersonen, Bastian, är en pojke på elva år, som ofta är mobbad och utsatt och därtill finner omvärlden, och i synnerheten skolan, hård och brutal. Hans mamma är död och fadern har sjunkit in i ett halvsovande, deprimerat tillstånd, vilket har slukat honom så till den grad att han knappt märker av sonens existens längre. För att undkomma drömmer sig Bastian in i fantasins värld, vilken han får ytterligt god tillgång till genom boken Den oändliga historien, som han stjäl ifrån ett antikvariat. Han stjäl boken och börjar läsa den på skolans vind. Han läser om Fantásien, fantasins förtrollade land, där kaos nu råder: rikets envåldshärskarinna, barnakejsarinnan, vilken är en synbarligen liten och mycket vacker flicka, har blivit sjuk och riket är på väg att gå under med henne. Detta sker genom att rikets landytor försvinner, någonting som i boken kallas Intet. Detta är till följd av det stressade samhälle som tagit ner folket på jorden och omöjliggjort deras fantasier att fortsättningsvis blomstra. Barnakejsarinnans väl beror också på rikets väl, varför någon måste lyckas bota henne så snart som bara är möjligt. Barnakejsarinnan sänder efter den bara tioårige pojken Atreju, som först utskrattas på grund av sin ringa ålder, varigenom han ombes att söka efter ett botemedel mot barnakejsarinnans sjukdom. Hela tiden är Bastian med honom eftersom han läser om Atrejus äventyr. När Intet hotar att sluka hela landet får Bastian genom sin läsning veta att han är den enda som kan rädda barnakejsarinnan och därmed Fantásien. Tvekande går han med på det, för det verkar ju lite orimligt att någon i en bok skulle behöva hans hjälp. När Bastian väl har hamnat i Fantásien ber den då återställda barnakejsarinnan honom att önska sig vad han vill; dels som tack för hjälpen och dels för att Fantásien skall kunna bli ett levande rike igen. Men vad Bastian inte vet är att för varje önskning glömmer han stegvis delar av sin egen värld. Till slut minns han inte att han har något att komma tillbaka till och blir så småningom en slav under sin egen makthunger. När efter ett slag sviker sin vän Atreju inser han att det är just vänner han behöver för att lyckas ta sig tillbaka till sin egen värld och sin orolige far.

På Barnakejsarinnans mäktiga symbol står det GÖR VAD DU VILL. Bastian inser snart att det har en djupare innebörd än gör vad du har lust med: att alla önskningar har konsekvenser och att man därför skall söka sin innersta vilja.


Barret Oliver - Bastian

Thomas Hill - Koreander

Noah Hathaway - Atreyu

Alan Oppenheimer - Stenbitaren, Falkor och G´mork

Sydney Bromley - Engywook

Tami Stronach - Barnakejsarinnan


 


Av Sara - 20 januari 2012 17:53

FREDAG idag!!!


Skönt ska typ int göra ngt eller jo de ska jag, jag ska se på TV hela kvällen typ sen ska jag int göra ngt alls  Jaghar glömt att berätta att jag ska få rida Jambalya  en gång i veckan   men ska ska fortfarande rida på Mysan oxå.. E såå glad över de..

.   

Ni två betyder mycke för mig


KRAM SARA           

Av Sara - 20 januari 2012 08:09

Hejj bloggen! Jag är fett trött just nu gick ju upp 04:30 för att dusch och jag ångrar att jag gjorde de men nu tänkte jag vara lite social här KRAAAM SARA

Av Sara - 20 januari 2012 04:57

Heej bloggen!

Jag är uppe tidigt för jag har ducshat och snart tänkte jag gå och klä på mig ngt.. Jag bloggade inget igår bara för att jag typ somnade vid datan.. Men jag har ju gjort en film till Kajsa och Niara om ni int har sett den den finns här nedan för i de andra inlägget kommentera gärna vad ni tycker och så... Ska int göra så mycke idag mer än att gå till skolan sen vara hemma.. Juste jag engelskaredovisning idag och Madicken har allt på sin inloggning:/ så vi få se om hon kommer idag elr int...

Men ni får ha en bra dag


KRAM SARA

Presentation


Heej alla!
Släng in en kommentar:)

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad tycker du om bloggen
 JÄTTE bra
 Bra
 Mindre bra
 Dålig

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards